Wykorzystanie analizy SWOT do opracowania strategii marketingowej

Wykorzystanie analizy SWOT do opracowania strategii marketingowej

Analiza SWOT jest prostym modelem, który analizuje mocne i słabe strony organizacji, szanse i zagrożenia, aby stworzyć podstawę strategii marketingowej. Aby to zrobić, bierze się pod uwagę to, co organizacja może i nie może zrobić, jak również wszelkie potencjalne korzystne lub niekorzystne warunki związane z produktami lub usługami firmy.

Znaczenie analizy SWOT w opracowywaniu strategii marketingowej

Często postrzegana jako kluczowy krok związany z planowaniem, analiza SWOT jest zwodniczo prosta pomimo ogromnej wartości, jaką dostarcza. System łączy informacje z analizy środowiskowej i dzieli je na dwa komponenty:

  • wewnętrzne (mocne i słabe strony)
  • zewnętrzne (szanse i zagrożenia)

Ten poziom analizy umożliwia organizacji określenie, czy istnieją czynniki, które pomogą w osiągnięciu konkretnych celów (z powodu istniejącej siły lub możliwości) lub czy istnieją przeszkody, które należy przezwyciężyć, zanim można będzie osiągnąć pożądany rezultat (słabości lub zagrożenia).

Co to jest analiza SWOT?

Jak wspomniano powyżej, proces analizy SWOT ocenia mocne i słabe strony Twojej firmy, szanse rynkowe i potencjalne zagrożenia, zapewniając wgląd w potencjalne i krytyczne problemy, które mają wpływ na ogólny sukces firmy. Ponadto podstawowym celem analizy SWOT jest zidentyfikowanie i przypisanie wszystkich istotnych czynników, które mogą pozytywnie lub negatywnie wpłynąć na sukces jednej z czterech kategorii, zapewniając obiektywne i szczegółowe spojrzenie na Twoją firmę.

Niezwykle przydatny w rozwijaniu i potwierdzaniu celów organizacyjnych, każda z czterech kategorii zapewnia konkretne spostrzeżenia, które można wykorzystać do wrodzenia udanej strategii marketingowej, w tym:

  • Mocne strony – Pozytywne atrybuty wewnątrz organizacji i pod Twoją kontrolą. Mocne strony często obejmują zasoby, przewagi konkurencyjne, pozytywne aspekty pracowników i aspekty związane z Twoją firmą, które robisz szczególnie dobrze, skupiając się na wszystkich wewnętrznych komponentach, które dodają wartości lub oferują przewagę nad konkurencją.
  • Słabe strony – czynniki, które są w zasięgu twojej kontroli, ale jednocześnie zmniejszają twoją zdolność do zdobycia lub utrzymania przewagi konkurencyjnej, takiej jak ograniczona wiedza, brak zasobów, ograniczony dostęp do umiejętności, technologii lub słaba fizyczna lokalizacja. Uchybienia obejmują negatywne wewnętrzne aspekty Twojej firmy, które zmniejszają ogólną wartość twoich produktów lub usług. Ta kategoria może być niezwykle pomocna w przeprowadzeniu oceny organizacyjnej, pod warunkiem, że skupisz się na dokładnym zidentyfikowaniu słabości firmy.
  • Możliwości – Podsumowanie czynników zewnętrznych, które stanowią motywację, aby Twój biznes istniał i prosperował na rynku. Czynniki te obejmują konkretne możliwości istniejące na rynku, które zapewniają korzyści, w tym wzrost rynku, zmiany stylu życia, rozwiązywanie bieżących problemów lub podstawową zdolność do oferowania wyższego poziomu wartości w stosunku do konkurentów w celu promowania wzrostu popytu na Twoje produkty lub usługi. Jednym z elementów, o których należy pamiętać, jest wyczucie czasu. Na przykład, czy możliwości, które oferujesz, są stałe, czy też istnieje ograniczone sezonowe?
  • Zagrożenia – Zagrożenie stanowią czynniki zewnętrzne, na które nie ma wpływu organizacja, które mogą potencjalnie położyć strategię marketingową lub całą firmę. Podstawowym i zawsze obecnym zagrożeniem jest konkurencja. Jednak inne zagrożenia mogą obejmować niezrównoważone podwyżki cen przez dostawców, zwiększone regulacje rządowe, spowolnienia gospodarcze, negatywne relacje prasowe, zmiany zachowań konsumenckich lub wprowadzenie technologii „żabiego skoku”, która twoje produkty lub usługi zmienia w przestarzałe. Chociaż te siły są zewnętrzne, a zatem poza kontrolą, analiza SWOT może również pomóc w stworzeniu planu awaryjnego, który umożliwi szybkie i skuteczne rozwiązanie tych problemów w razie ich wystąpienia.

Przekształcenie analizy SWOT w plan strategiczny

Po ustaleniu konkretnych wartości związanych z ofertą biznesową w ramach czterech części analizy SWOT, możesz opracować plan strategiczny w oparciu o informacje, których się nauczyłeś. Na przykład, gdy już określisz swoje mocne strony, możesz wykorzystać je, aby wykorzystać możliwości najlepiej dostosowane do Twojej organizacji, skutecznie zmniejszając potencjalną lukę w zabezpieczeniach związaną z zagrożeniami. W ten sam sposób, identyfikując słabości organizacji w odniesieniu do zagrożeń zewnętrznych, możesz opracować plan, który pozwoli Ci je wyeliminować lub zminimalizować, jednocześnie ulepszając strategie obronne związane z Twoją ofertą.

Należy pamiętać, że analiza SWOT może mieć wpływ (i często dość silnie) na osoby przeprowadzające analizę. Dlatego dobrze jest, aby zewnętrzny konsultant biznesowy przeanalizował wyniki, aby zapewnić najbardziej obiektywny plan.