Pisanie biznesplanu: 9 podstawowych sekcji

Pisanie biznesplanu: 9 podstawowych sekcji

Formalny biznesplan jest ważnym dokumentem dla każdej firmy. Przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają, mogą zawrzeć w nim swoje myśli, cele, a w niektórych przypadkach marzenia. Niemniej jednak ma to kluczowe znaczenie dla sukcesu Twojej firmy. Biznesplan opisuje każdy aspekt operacji biznesowych. Pisanie planu biznesowego nie musi być przytłaczającym zadaniem, jeśli wziąć pod uwagę następujące informacje.

Cel planu biznesowego

Przed opracowaniem biznesplanu ważne jest, aby zrozumieć, dlaczego ten dokument jest tak ważny dla sukcesu Twojej firmy. Twój biznesplan będzie szczegółowo przedstawiać wszystkie aspekty Twojej działalności biznesowej od marketingu po organizację i zarządzanie. Ten dokument nie tylko pomaga właścicielom zobaczyć, dokąd zmierza firma, ale jest również wymagany przez większość kredytodawców i potencjalnych inwestorów.

Istotne części biznesplanu

Istnieje kilka istotnych elementów dobrego biznesplanu według amerykańskiego Small Business Administration . Skoncentruj się na następujących dziewięciu elementach podczas opracowywania biznesplanu dla małej firmy.

Streszczenie

Chociaż jest to pierwsza sekcja, którą zobaczą czytelnicy, powinna to być ostatnia sekcja twojego biznes planu którą napiszesz. Streszczenie jest podsumowaniem całego biznesplanu i może przyciągnąć uwagę czytelników lub sprawić, że stracą zainteresowanie, zanim zaczną czytać dalej. Istotna część biznesplanu, streszczenie zasadniczo powie czytelnikom historię Twojej firmy, gdzie jest dzisiaj i w jakim kierunku zmierza; tutaj sprzedajesz inne informacje o potencjalnym sukcesie twojego pomysłu na biznes.

Analiza rynku

Dodaj w tej sekcji opis branży, informacje o twoim rynku docelowym, ocenę konkurencji i wyniki testu rynkowego.

Opis Firmy

Krótki opis Twojej firmy, w tym charakter Twojej firmy i czynniki, dzięki którym Twoja firma odniesie sukces. Dodaj opis tego, w jaki sposób twój produkt lub usługa zaspokoi potrzebę, a potencjalni klienci zostaną zidentyfikowani jako potrzebujący.

Zarządzanie i organizacja

Szczegółowe informacje na temat własności firmy, zarządu i rady dyrektorów (jeśli dotyczy). Kwalifikacje, doświadczenie i wykształcenie są ważne, aby zapewnić czytelnikom wgląd w to, jak te osoby pasują do struktury organizacyjnej i co mogą wnieść do stołu w wyznaczonych przez nich rolach.

Zarządzanie marketingiem i sprzedażą

Opisz strategię marketingową i sposób, w jaki zamierzasz zwiększyć sprzedaż. Obejmują strategię penetracji rynku, strategię rozwoju, strategię dystrybucji i strategię komunikacji. Należy również uwzględnić strategie sprzedaży w celu dostarczenia informacji na temat personelu sprzedaży i działań.

Produkt lub linia usług

Opisz czytelnikom, co sprzedajesz i jak produkt lub usługa przyniesie korzyści obecnym i potencjalnym klientom. Podaj dowody, że Twoja firma oferuje produkt lub usługę, która służy jako rozwiązanie problemu zidentyfikowanego przez rynek docelowy. Informacje dotyczące kosztów usług lub produktów, dostawców i wszelkich nowych usług, które mogą zostać dodane, powinny być zawarte w tej części.

Wniosek o finansowanie

Uwzględnij aktualne i przyszłe wymogi finansowania, sposób wykorzystania tego finansowania i strategie dalekiego zasięgu, które mają wpływ na wniosek o finansowanie. Należy uwzględnić wszystkie czynniki, które bezpośrednio wpływają na zdolność spłaty kredytu, takie jak przejęcia, sprzedaż firmy w przyszłości lub wykup.

Finanse

Zarówno starsze dane, jak i przyszłe dane finansowe będą wymagane przez potencjalnych pożyczkodawców. Uwzględnij następujące sprawozdania finansowe za ostatnie trzy do pięciu lat; rachunki przepływów pieniężnych, bilanse i rachunki zysków i strat. Te same oświadczenia powinny być przygotowane z prognozowanymi danymi na następne pięć lat.

Załączniki

Odrębna sekcją, która nie powinna znajdować się w głównej części planu biznesowego, jaką jest Załącznik. Informacje zastrzeżone i poufne mogą być częścią dodatku i jako takie nie powinny być łatwo dostępne dla wszystkich osób ubiegających się o twój biznesplan. Wierzyciele mogą potrzebować wglądu do tych informacji, dlatego powinny być dostępne w razie potrzeby. Dokumenty, które mogą być zawarte w załącznikach, obejmują szczegóły badania rynku, listy referencyjne, historię kredytową osób prywatnych i firm, patenty, zezwolenia, kontrakty i dane kontaktowe konsultantów.

Jak widać, pisanie biznesplanu wymaga zaangażowania czasu i zasobów, aby zapewnić dostęp do wszystkich istotnych informacji. Kluczowy dokument w zakresie zabezpieczenia finansowania od wierzycieli i inwestorów, biznesplan powinien być dobrze zorganizowany, z naciskiem na konkretne atuty, które odróżniają Twoją firmę od konkurencji.