Ocena PEST produktów biznesowych

Ocena PEST produktów biznesowych

Produkt jest niczym, jeśli nie możesz go sprzedać odpowiedniej grupie docelowej na wyznaczonym rynku. Przetrwanie i sukces produktu to coś więcej niż jakość, wygląd i użyteczność.

Jeśli wpływy zewnętrzne – takie jak czynniki polityczne lub stan gospodarki – staną na przeszkodzie, nic nie możesz zrobić. Musisz przestrzegać tych czynników, ponieważ walka z nim jest całkowicie bezowocna.

Wszystkie produkty są podatne na cztery wpływy: polityczne, ekonomiczne, społeczne i technologiczne.

Zmieniające się prawo czy technologie lepiej wykorzystać na swoją korzyść niż zignorować je i obserwować, jak twój produkt się upada, wraz z twoją ciężko zarobioną pozycją, reputacją i wiarygodnością.
Oczywiście nie chcesz, żeby tak się stało. Dlatego firmy powinny stosować prostą analizę PEST w celu oceny swoich produktów. Dzięki temu produkt będzie gotowy do wprowadzenia na rynek bez komplikacji. Jeśli wystąpi problem, może zaistnieć potrzeba czegoś więcej niż tylko nowe opakowanie lub rebranding produktu, aby uniknąć straty finansowej.

Jak przygotować się do oceny produktów biznesowych PEST

Przed wszystkim musisz zrozumieć, czym dokładnie jest analiza PEST .

To strategiczne narzędzie do zrozumienia środowiska makro otoczenia, które wpływają na produkt. W tym przypadku czynniki tworzące skrót PEST to:

Polityczny,
Ekonomiczny,
Społeczny,
Technologiczny.

Czynniki polityczne

Czynniki polityczne regulowane przez: partie rządzące, przepisy. Mogą znacznie wpłynąć na wszystkie produkty. Na przykład, jeśli użyjesz składnika z Ameryki Południowej, a rząd wyłączy go z obiegu handlowego… cóż, masz tylko kilka opcji.

Wymień składnik na substytut (ostatecznie zmieniając cały produkt), znajdź jakiś (nielegalny) sposób obejścia systemu – w ogóle nie polecany! – lub „utylizuj” cały produkt.

Oczywiście, próba zmiany ustawy, regulacji prawnych itp. nie wchodzi w grę. Jako obywatel tego kraju musisz przestrzegać prawa. Przeciwdziałanie temu byłoby samobójstwem biznesowym.

Jak ocenić produkt za pomocą czynników politycznych?

Upewnij się, że produkt nie złamie żadnych praw. Na przykład, że składniki produktu nie są nielegalne lub i nadają się do sprzedaży.  Jak bardzo twój produkt jest połączony z rządem?

Czynniki ekonomiczne

Czynniki ekonomiczne obejmują wszystko, co może mieć wpływ na gospodarkę – teraźniejszość i przyszłość. Taryfy, opodatkowanie, stopy procentowe, inflacja i  bezrobocie to tylko niektóre z tych krytycznych wpływów. Zazwyczaj ilość pieniędzy, które zarabiasz lub tracisz, zależy od gospodarki. A przynajmniej odgrywa ważną rolę.

Jeśli przenosisz swoją firmę do innego kraju i musisz zapłacić 25 procent podatku (w przeciwieństwie do 21 procent, do którego byłeś przyzwyczajony), to te kilka procent może zachwiać stabilnością finansową firmy.

Czy możesz zmienić stawkę podatku? Nie. Być może będziesz w stanie wykorzystać niektóre korzyści biznesowe, aby zmniejszyć kwotę, którą jesteś winien. Ale nigdy nie zmienisz tej liczby na niższą lub wyższą.

Jak ocenić produkt za pomocą czynników ekonomicznych?

Może być ważniejsze zbadanie firmy niż produktu w tym kroku. Będziesz musiał uwzględnić koszty, wydatki i przewidywane zyski z produktu dla firmy.

Wiele firm (powinno) przeprowadzać badania rynkowe przed wprowadzeniem produktu na rynek . Kompleksowe badanie wskaźnika zatrudnienia uwzględnia, wzrost liczby ludności i zmiany tendencji w gospodarce.

Czynniki społeczne

Czynniki społeczne nie są tak czarno-białe jak inne czynniki. Zazwyczaj dotyczy to klientów, zachowań, procesów zakupowych i różnych czynników uwzględnionych w części ekonomicznej analizy PEST.

Chodzi naprawdę o zrozumienie rynku docelowego. Nie możesz zmienić ludzkich umysłów. Chociaż możesz dać im nową opcję (twój produkt).

Jak ocenić produkt za pomocą czynników społecznych?

Musisz poznać swoich klientów. Stworzenie „portretu” nabywcy może ogromnie pomóc. Jest to w zasadzie szablon, w którym można stworzyć postać, nazwać ją (np. Jan Kowalski) i zapisać informacje o niej. Zwykle obejmuje to:

Wiek
Zawód
Stan cywilny
Główny problem
Jak twój produkt rozwiązuje problem
Co robią w weekendy lub w wolne dni?
Gdzie oni spędzają czas osobiście i online?
Możesz dodać więcej jeśli to możliwe. Ale chodzi o to, aby wejść w umysł klienta i dowiedzieć się, dlaczego powinni kupić Twój produkt.

Ponadto pomaga tu badanie rynku. Zrozumienie, gdzie sprzedajesz, jak (online lub fizycznie?), Kto jest docelową grupą demograficzną i co uniemożliwiłoby im kupowanie (niskie dochody? Stopa bezrobocia jest wysoka?). Może pomóc w ocenie produktów pod kątem czynników społecznych.

Zrozumienie potrzeb klienta nie zwiększy sprzedaży produktu. To etap w którym produkt musi zostać dostosowany do tych wniosków.

Przykład technologiczny

Technologia jest interesująca, ponieważ jeśli chodzi o analizę PEST dla twojego produktu, chodzi o zrozumienie barier. Każdego dnia stosujemy technologię, a konsumenci oczekują dostępu do produktu (i firmy) na wiele sposobów.

Wcześniej musieliście tylko rozmawiać przez telefon lub osobiście. Teraz możemy używać chatbotów, operatorów czatów na żywo, e-maili. Firmy, które nie wykorzystają niektórych z tych nowych osiągnięć, mogą znaleźć się poza konkurencją. Może to spowodować, że ich produkt będzie gorszy.

Jak ocenić produkt za pomocą czynników technologicznych?

Patrzenie na konkurencję pomaga. Ponieważ są szanse, że nie potrzebujesz każdej nowej metody komunikacji technologicznej. To może być kosztowne, jeśli nikt nie używa twoich przedstawicieli obsługi klienta na czacie na żywo. Najlepszym sposobem sprawdzenia, co może być warte, jest badanie, co robią i używają inni.

Nie ma sensu wdrażać systemu wysyłki cały świat, jeśli wszyscy, którzy kupią twój produkt, znajdują się w tym samym województwie.

Sporządź listę wszystkich używanych technologii dla Twojego produktu. Upewnij się, co jest konieczne.

W tym momencie zakończysz ocenę PEST dla swojego produktu biznesowego! Teraz musisz przejrzeć zebrane informacje i zobaczyć, gdzie możesz zastosować te zmiany.