Która struktura organizacyjna jest odpowiednia dla Twojej firmy?

Która struktura organizacyjna jest odpowiednia dla Twojej firmy?

Podczas zakładania nowej firmy należy zwrócić szczególną uwagę na zaprojektowanie struktury organizacyjnej firmy. Ustalamy to w zależności od wielkości firmy, branży i celów. Powinieneś myśleć o strukturach organizacyjnych jako schematach komunikacji. Źle pojęte struktury organizacyjne spowodują powolną i nieefektywną komunikację, w której menedżerowie na różnych poziomach są zobowiązani do dostarczania informacji zbyt wielu osobom w celu uzyskania zbyt wielu poziomów akceptacji. Dobrze zaprojektowane struktury organizacyjne zapewnią wydajne kanały komunikacji i zachęcą do podejmowania szybkich, czystych decyzji. Rzućmy okiem na kilka najczęstszych form struktur organizacyjnych.

Funkcjonalny

Struktura funkcjonalna jest najczęściej używana przez większość firm. Jest to schemat blokowy od góry z wysoko wykwalifikowanym menedżerem na szczycie, z wieloma menedżerami średniego szczebla – takimi jak dział kadr, marketing, księgowość i szefowie działów inżynieryjnych – wszyscy bezpośrednio podlegający wyższej kadrze kierowniczej. Te działy są zarządzane osobno od siebie przez szefów działów i odpowiadają tylko menedżerowi najwyższego poziomu. Zaletą tego systemu jest to, że jest on łatwy do zrozumienia i zapewnia porządek w przedsiębiorstwach. Jednak słabość jest rażąca – jeśli słaba, źle zorganizowana osoba wykonawcza jest na szczycie, wtedy przypadki, w których prawica nie poradzi sobie z lewą stroną, wystąpią, powodując frustrujące problemy.

Produkt

Wariantem struktury funkcjonalnej jest struktura produktu przeznaczona dla większych firm. W tym schemacie blokowym znajduje się grupa najwyższych kierowników, a różne produkty dzielą się na mini-przedsiębiorstwa. Na przykład firma produkująca artykuły spożywcze może zostać podzielona na napoje, przekąski, produkty mleczne, mrożone obiady i przyprawy, a menedżerowie każdego z segmentów raportują na górę. W takim przypadku nie ma znaczenia, czy jedna strona nie komunikuje się z drugą , ponieważ produkty nie zależą bezpośrednio od siebie.

Klient

Jeśli Twoja firma oferuje usługi, takie jak opieka zdrowotna, możesz użyć struktury organizacyjnej opartej na kliencie. Jest to po prostu odmiana struktury produktu, w której poszczególne segmenty biznesowe na dole są podzielone na określoną grupę klientów – na przykład pacjentów hospitalizowanych, ambulatoryjnych i bezpłatnych pacjentów kliniki. Menedżerowie każdego segmentu następnie zgłaszają się bezpośrednio do prezesa szpitala na szczycie. Ma to również na celu uniknięcie nakładania się, zamieszania i redukcji kolejek.

Regionalny

Jeśli Twoja firma staje się naprawdę duża i zaczyna działać na poziomie krajowym lub globalnym, musisz podzielić strukturę swojej firmy na segmenty regionalne. Jest to również wariant struktury funkcjonalnej, w której najlepsi dyrektorzy mają siedzibę w swoim kraju, a segmenty sprawozdawcze składają się z regionalnych menedżerów. Zapewnia to, że twoje wymagania na różnych rynkach są zaspokajane lokalnie. Lokalizacja jest tu celem, we wszystkich aspektach – cenach, nieruchomości i linii produktów. Duże firmy, które próbowały stosować jednolitą strategię cenową na statycznej linii produktów na wielu rynkach geograficznych, często poniosły porażkę, będąc zjedzonymi przez mniejszych regionalnych konkurentów.

Matryca

Struktura matrycowa jest często wykorzystywana przez firmy zajmujące się grami wideo i filmami, z różnymi działami, wszystkie jednakowe, pracującymi w tandemie w celu wytworzenia jednego produktu końcowego. W tym przypadku silny menedżer na szczycie – taki jak wydawca gier wideo lub reżyser filmowy – działa jako lider zespołu, aby zapewnić, że każdy segment otrzymuje dane potrzebne do wykonania oddzielnego zadania. Na przykład przy produkcji filmu jeden dział może pracować nad muzyką, drugi może pracować nad efektami specjalnymi, podczas gdy inny pracuje nad nagranym filmem. Każdy segment musi odbierać informacje od drugiego – na przykład zespół efektów specjalnych będzie potrzebować dostępu do nagrań z filmem – a zadaniem reżysera filmowego (na górze) jest upewnienie się, że wszystkie wątki sieci są połączone z siebie nawzajem, a następnie wyprodukować gotowy produkt.

Inne struktury

Podczas gdy większość firm korzysta ze struktury funkcjonalnej, to od Ciebie zależy, która struktura najlepiej pasuje do Twojej firmy. Możesz także łączyć i dopasowywać najlepsze części każdej z nich, aby stworzyć niestandardową strukturę. Pamiętaj tylko, że powodem posiadania struktury organizacyjnej jest utrzymanie komunikacji i upewnienie się, że jest jak najefektywniej.